Wednesday, October 20, 2010

Aku tak nak jadi andartu ~4

Cincin disarung ke jari aku. Cantik, pandai pulak mamat sakit otak tu pilih. Salam Mak Leha. Ouh! Nak peluk-peluk pulak mak cik ni... Ok, Peluk sikit. Senyum, pastu tunduk. Mak mesti suka tengok aku dah jadi tunang orang. Tapi masalahnya, tiba-tiba rasa nak membuang pulak! Hish!

"Saya mintak diri dulu ye?" Aku mintak nak keluar dari majlis. Karang berbau tetiba kang, buat malu je! Cepat-cepat aku menyarung selipar jepun kat pintu dapur dan menuju ke tandas. Kes emergency dah ni, tak boleh tahan-tahan. Eh? Pintu berkunci??! Siapa punya kerja pulak ni? Takkan mak aku kot? Hish, berapa lama nak duduk dalam ni?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Setelah beberapa jam duduk dalam tandas, aku akhirnya lepas bebas. Tiba-tiba je pintu yang berkunci jadi renggang. Aku pun apa lagi, terus meluru keluar. Hish, malu aku kalau orang tau aku terkurung dalam tu. Keluar je tandas, aku nampak muka emak terjengul kat pintu dapur. 'Cari akulah tu'. Sambil sengih-sengih macam kerang wangi, aku naik ke rumah.

Rumah aku ni antik sikit, tandas masih lagi kat luar. Semuanya pasal nak mengekalkan reka bentuk rumah lama kata ayah. Aku nak buatkan rumah batu pun dia tak nak, sampai merajuk dua hari tak bercakap dengan aku masa aku cakap nak robohkan rumah ni dan buat rumah batu.

"Apa yang kau buat dalam tandas tu lama-lama sangat? Sampai dah balik orang datang pun tak keluar-keluar? Berak batu agaknya budak ni." Mak aku bersungut. Aku menjerukkan muka.

"Bukan salah Eda lah mak, tah siapa yang gatal sangat tangan tu, pintu tandas tu pulak nak dikuncinya. Eda pun terkurung tadi tau." Emak menggeleng-geleng.

"Si Syafiq pun ada tadi, katanya nak berjumpa dengan kau. Yelah, dah lama tak jumpa katanya. Tapi kau tak pulak muncul-muncul." Ha! Betullah dia yang aku nampak kat dapur tadi, masa majlis berlangsung dia takde pulak? Tiba-tiba aku terfikir sesuatu. Dia yang kunci aku?

Aku masuk bilik sambil menilik-nilik cincin yang tersarung kat jari manis aku. Dah jadi tunangan orang. Segan pulak rasanya. Sampul surat warna pink aku tarik keluar dari bawah bantal. Gambar kanak-kanak berumur sepuluh tahun tu aku tenung lama. Betul kata orang tua-tua, kalau benci sangat kat seseorang tu, berkemungkinan kita berjodoh dengan dia.

'Eh? Ada nombor telefon?' Handphone Nokia 1110i aku capai. Nak call ke tak eh? Message je lah.

Assalamualaikum. Sending message. Ok, tunggu dia balas.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Eda! Ya Allah budak ini! Membuta pulak dia. Bangunlah Eda oi, dah masuk Zuhur dah ni. Mak dengan ayah nak pergi surau kejap. Lauk pauk dah siap atas meja tu. Kau senduk nasi dalam periuk atas dapur tu kalau nak makan." Aku bukak mata sebelah sambil angguk-angguk tanda faham. Tertidur aku tunggu kau balas message aku Shafiq Hilmi.

Macam mana agaknya rupa kau sekarang? Gambar budak sepuluh tahun aku selitkan dalam dompet aku. Solat dululah, dah makan malas pulak nak bergerak nanti. Bip! Bip!

"Ala... Siapa pulak message time-time camni. Nak makan pun tak senang. Biar dululah, perut aku punya bunyi ni lagi penting dari bunyi message tu gamaknya.

0 comments: