Wednesday, October 7, 2009

Tukang buat kek ~ 3

"Amboi... Sedapnya bau rendang kau Nisa... Ape kes tiba-tiba kau masak rendang ni? Selalu tu telur kicap je yang kau rajin?" Pn.Fatin bertanya sambil berjalan ke dapur.

"Haih mak? Masuk dah lah tak reti bagi salam, terus perli-perli orang. Mak tak nak makan sudah. Nisa hantar kat Cikgu Murad jap lagi." Selamba Nisa membalas perlian Pn.Fatin. Nisa berpaling bila terasa kepalanya diluku emaknya.

"Gatal, nak sangat menikah petang kang aku gi pinangkan si Murad tu untuk kau ye?" Pn.Fatin bercekak pinggang sambil melayan keletah anaknya.

"Hish mak ni, mana boleh camtu, Nisa belum kenal pun dengan Murad tu. Tetiba je nak kawin nanti tak tau nak ngobrol apaan sih." Terkekeh-kekeh Nisa dan Pn.Fatin ketawa.

"Pandailah engkau. Ni sejak bila kau masuk kelas bahasa Indonesia ni? Aku tak pernah hantar kau belajar bahasa tu pun seingat aku?" Pn.Fatin memandang Nisa sambil mengusap-ngusap dagunya. Nisa meletakkan rendang yang siap dimasaknya ke atas meja makan.

"Sejak kat tv tu selalu keluar drama Indon, Nisa kan bijak. Tengok tv pun dah pandai." Nisa menyengih sambil menghulurkan pinggan berisi nasi kepada emaknya. Pn.Fatin menyambut dan meneruskan sesi makan tengah harinya. Baru Nisa nak bersuara, Pn. Fatin memotong.

"Tak baik bercakap masa makan." Senyap.

Petang-petang camni agak-agak mood mak baik tak nak mintak izin ek? Aku berkira-kira nak tanya mak boleh ke tak nak mintak kerja kat Damansara Favourite Bakery tu. Kalau salah kira kang, banjir pulak laman rumah aku ni. Tangan ditadah ke langit, mulut Nisa terkumat-kamit membaca doa. Doa mintak Pn. Fatin dilembutkan hatilah tu.

"Apahal yang kau duk tercegat depan pintu tu dari tadi Nisa oi? Ada benda yang kau nak lah tu kan?" Berdas-das perlian keluar dari mulut Pn.Fatin. Nisa berjalan dengan muka kelat ke buaian tempat emaknya berehat sejak tadi.

"Mak ni nanpak aje Nisa berdiri kat pintu tu ek?" Comel gak aku buat muka masam camni sekali-sekala ek? Muka cemberut sengaja ditayangkan untuk emak tercinta. Sengaja mengada-ngada. Nanti kalau dah kerja kat Damansara tu, tak dapat lagi dah mak aku nak tengok muka lawa + ayu +cantik + comel = Annisa Fitri ni. Pn.Fatin mengerling Nisa yang duduk disebelahnya.

"Dah nama pun anak mak, pergi ceruk dunia pun mak boleh hidu tau." Eleh mak aku ni, nak jiwang-jiwang la pulak petang-petang ni. Takpe, Nisa, kau mesti yakin. Kau dah besar, sampai bila nak duduk bawah ketiak mak je kan? Pandai-pandai je hati aku ni nak tanam azam.

"Mak, Nisa nak cakap sikit ni." Bunyi macam serius habis.

"Cakap jelah, mak dengar ni." Monoton ayat Pn.Fatin. Dia seakan-akan dapat mengagak apa yang ingin dinyatakan Nisa. Nisa memintal-mintal hujung baju kurungnya. Memang itulah baju yang sering dipakai Nisa. Arwah ayahnya membuatkan Nisa suka pada baju kurung.

0 comments: