Tuesday, September 28, 2010

Aku tak nak jadi andartu ~2

"Apa lagi yang kau tunggu Eda? Umur kau tu makin bertambah, bukan makin berkurang. Sampai bila kau nak duduk sorang-sorang kat KL tu? Mak ayah kau ni risau tau tak tinggalkan anak perempuan sorang-sorang kat bandar besar tu? Kalau apa-apa jadi macam mana?" Panjang leteran mak malam tu, Aku bukan tak nak menikah, tapi belum ada jodoh lagi. Hmm...

"Eda takde calon lagi mak." Kemudian aku tunduk merenung lantai. Malu pada mak dan ayah.

"Minggu lepas ada sepupu ayah kau bertanyakan kau, kalau kau setuju, kita buat majlis bertunang minggu depan. Kau fikirlah dulu, mak ayah tak paksa."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Adoilah mak ni... Aku mana pernah jumpa anak sepupu ayah tu? Buatnya muka sememeh? Hish! Tak nak aku! Tiba-tiba aku terpandang sekeping surat atas meja belajar. Surat apa pulak? Dah la warna pink. Surat bil tertunggak ke?

"Hah??? Mamat ni?" Eleh, dulu bukan main berlagak dengan aku, konon-konon ramai peminat. Ni kenapa pulak suruh ayah kau masuk meminang? Mesti takde girlfriend kau yang sama cantik dengan aku kan? Eh... Teriak sekejap.

Tiba-tiba aku melayan nostalgia lama. Aku masih lagi ingat, masa aku kecil, aku selalu bergaduh dengan mamat tu. Nama dia Shafiq Hilmi. Sedapnya nama, tapi perangai... Huh! Nauzubillah! Pantang nampak aku duduk dia, ditariklah rambut aku, dicubitlah aku, yang paling aku tak tahan dia kunci aku dalam jamban masa aku membuang! Dekat dua jam jugaklah baru aku lepas dari seksaan.

Hmm... Tengok kat gambar pun boleh tahan. Setuju je la. Esok pagi-pagi kena bagitau mak ayah. Barulah diorang tak bising-bising, aku pun boleh menikmati hidup tenteram kat rumah ni. Tutup lampu, tarik selimut, tido time all.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pagi-pagi lagi muka mak dah terjengol kat depan mata aku. Aduh mak ni, baru pukul berapa? Kacau orang tidur betullah. Aku mengeliat malas. Time cuti macam ni baru nak rehat panjang, tambah lagi Allah bagi cuti. Aku pandang mak dengan ekor mata.

"Bagunlah Eda, dah siang dah ni."

"Eda cutilah mak." Aku jawab lalu menutup muka dengan selimut.

"Kamu cuti ke tidak, kena bangun, sepupu ayah kamu dah nak sampai. Ada hal nak dibincangkan sedikit." Segar mata aku tiba-tiba, tapi aku cover line dengan  menutup muka dengan bantal.

0 comments: